مرکز مشاوره و روانشناختی آمین

مشاوره خانواده- مشاور کودک- روانشناس خانواده- روانشناس بالینی- میدان نبوت- شرق- نارمک- هفت حوض- شرق تهران-

مرکز مشاوره و روانشناختی آمین

مشاوره خانواده- مشاور کودک- روانشناس خانواده- روانشناس بالینی- میدان نبوت- شرق- نارمک- هفت حوض- شرق تهران-

روانشناس خانواده چه کمکی می کند

این مطلب توسط تیم مرکز مشاوره آمین و دکتر فتانه محمدی تهیه شده است:


 خانواده درمانی برای درمان اختلالات عاطفی در بین از اعضای خانواده، بهبود ارتباطات و حل تعارضات استفاده می شود. روانشناس خانواده با گروهی از اعضای خانواده یا با کسانی که مستعدتر یا علاقه مندتر به مشارکت هستند ملاقات می کند. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شرکت در یک سری جلسات خانواده درمانی راحت باشد، مثلا اینکه این روشی است که می تواند در حل مشکلات گروهی و هم مشکلات فردی مفید باشد. در سطح سازمان خانواده، می توان مشکلاتی چون اجرای قوانین همزیستی، ارتباطات ناکافی یا مخدوش، تعاملات سرد، دوری کردن و حتی خشونت آمیز خانوادگی درمان کرد. مشکلات ماهیت فردی که می تواند به خانواده درمانی ارائه شود، طیف گسترده ای را شامل می شود که در آن موقعیت هایی وجود دارد که مستقیماً از مشکلات درون خانواده ایجاد می شود و همچنین گاهی خارج از حیطه خانواده است.



شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین

آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان۸۳_پلاک۱۹ط۱


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری


#02177955526

#02177845868

#09350633778





رابطه زیبائی و خوشبختی

این مطلب توسط تیم مرکز آمین و دکتر فتانه محمدی تهیه شده است :

زیبایی و ظاهر اولیه هر انسانی، چیزی نیست که خودش آن را انتخاب کرده باشد و ممکن است برخی افراد از ظاهری که خداوند به آن ها هدیه کرده، خوشحال نباشند. اما با کمی تفکر در معنای حقیقی زندگی و خوشبختی واقعی می توانیم بفهمیم که ظاهر انسان ها آنقدر که خودشان فکر می کنند اهمیت ندارد و مهم تر از زیبا بودن، این است که هرکسی با هر ظاهری، توانایی پذیرش خود را داشته باشد و تلاش کند برای اهداف والاتر بجنگد تا دستاوردهای خودش را در زندگی داشته باشد و از آن ها احساس خوبی دریافت کند، نه از چیزی که خودش نقشی در به دست آوردن آن نداشته است.


شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین


آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان۸۳_پلاک۱۹ط۱


 


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری


#02177955526


#02177845868


#09350633778



خود شکوفایی (self-actualization) چیست؟

این مطلب توسط تیم مرکز آمین و دکتر فتانه محمدی تهیه شده است :


انسان سالم
موضوع خودشکوفایی بالاترین طبقه در هرم مازلو است که پیش نیاز رسیدن به آن ، تحقق نیازهای انسان در طبقات پایین‌تر هرم مازلو است.
نیازهای این هرم به ترتیب از پایین هرم عبارت است از:

طبقه‌ی اول: نیازهای اولیه یا همان نیازهای فیزیولوژیک
طبقه‌ی دوم: نیازهای امنیتی
طبقه‌ی سوم نیازهای اجتماعی
طبقه‌ی چهارم: نیاز به احترام و رضایت درونی و فردی

طبقه‌ی پنجم و آخرین طبقه خودشکوفایی



شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین

آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان۸۳_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778


مدیریت خشم در کودکان

این مطلب توسط تیم مرکز آمین و دکتر فتانه محمدی تهیه شده است :

خشم نیز مانند دیگر احساسات یک حس طبیعی در انسان است. البته بروز همیشگی آن درست نیست. حقیقت این است که خشم بیش از حد می تواند کیفیت زندگی را پایین بیاورد. کودکان نیز مانند بزرگسالان دچار خشم می‌شوند. با این حال کودکان همیشه خشمگین و عصبانی، آسیب های زیادی به خود و اطرافیانشان می زنند. از این رو روانشناسان به والدین توصیه می کنند خشم در کودکان را با استفاده از بازی درمانی و روش های دیگر روانشناسی حل و فصل کنند. به این صورت کودکان در بزرگسالی به دلیل عدم وجود خشم نهفته در دوران خردسالی، زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد.

دلایل متعدد بروز خشم در کودکان

اغلب کودکان به دلایل زیر خشمگین می شوند.

  • عدم بهره مندی از مهارت کنترل خشم در مواقع لازم
  • احساسات حل نشده در کودک مانند غم از دست دادن یک فرد نزدیک
  • ناتوانی در یادگیری مهارت های مختلف
  • اوتیسم
  • مشاهده دعواها و مشاجره های بین اعضای خانواده
  • مشکل در پیدا کردن دوست
  • درگیر امتحانات بودن
  • قلدری و زورگویی
  • بروز احساساتی مانند ترس و اضطراب در کودک
  • طرد شدن از گروه همسالان
  • ناامیدی و تحمل پایین
  • ناتوانی در برخورد مناسب با احساسات
  • اوتیسم

کودک پرخاشگر چه نشانه ای دارد؟

خوشبختانه خشم در کودکان نشانه هایی دارد که می توانید از طریق آن ها به پرخاشگری فرزند خود پی ببرید. به طور قطع زمانی که والدین از مشکل فرزند خود مطلع باشند، آن را راحت تر حل می کنند. در ادامه از نشانه های مهمی که می تواند نشانه خشم در کودکان باشد را ذکر می کنیم.

رفتارهای پرخاشگرانه

کودکان خشمگین برای به کرسی نشاندن حرف و خواسته خود، از رفتارهای پرخاشگرانه استفاده می کنند. آنها نمی دانند که این رفتار چقدر منزجر کننده است و حتی در بزرگسالی نیز مشکلات فراوانی را برایشان ایجاد می کند.

متاسفانه والدین نیز اطلاع درستی از علت بروز این دست از رفتارهای فرزند خود ندارند. از این رو با خواسته و نیاز غیر ضروری آن ها موافقت می کنند تا بیش از این خشمگین نباشند. در حالی که این رفتار کاملا اشتباه است. پدر و مادرها در چنین موقعیت هایی باید رفتار کودکان را ریشه یابی کنند تا به بهترین نحو حل شود.

عدم تحمل چالش ها

گاهی کودک به قدری کم تحمل است که حتی بعد از دیدن یک اشتباه در تکالیفش دچار خشم عظیمی می شود. کودکان معمولی در چنین موقعیت هایی رفتارهای مناسبی دارند، برای مثال آن ها بعد از پذیرش مشکل خود برای اصلاح آن تلاش می کنند. اما کودکان خشمگین دفتر مشق خود را پاره می کنند یا حتی وسایل خود را به اطراف می اندازند. این دست از رفتارها نشانه خشم در کودکان است که باید هرچه زودتر کنترل شود.

مشکل در برقراری ارتباط

یکی دیگر از نشانه های کودک خشمگین، عدم برقراری ارتباط درست به خصوص با همسن و سالان است. برای مثال کودکی که خشمگین است دائما با خواهر و برادر خود دعوا می کند. همچنین این دسته از کودکان خود را با همسن و سالان خود مقایسه می کنند و حتی در مواردی هم به طور آشکارا حسادت خود را نشان می دهند.

بروز رفتارهای نابالغانه

زمانی که یک کودک سه ساله ناراحت می شود و خود را به زمین می اندازد، رفتاری طبیعی دارد اما هیچ کس از یک کودک هشت ساله انتظار این رفتار را ندارد. پس اگر زمانی رفتاری نابالغانه و نامناسب با سن کودک را دیدید، باید به خشمگین بودن او پی ببرید.

راهکارهای موثر برای کنترل خشم در کودکان

بعد از شناساسی خشم در کودکان باید راهکاری موثر برای مشکل آن ها اندیشید. راهکاری که بتواند به کودک برای حل این مشکل کمک کند.


بهترین راهکارهای رفتار پرخاشگرانه در کودکان موارد زیر است.


کمک گرفتن از مشاور کودک

مشاور کودک اولین و بهترین راهکاری است که هر والدینی می تواند برای رفع خشم فرزند خود به کار ببرد. یک مشاور، تکنیک های متنوعی را برای کنترل خشم کودک به شما یاد می دهد. همچنین با شناسایی ریشه مشکل کودک به رفع همیشگی این دسته از چالش ها کمک می کند.


قانون عصبانیت در خانه را وضع کنید

بعضی از خانواده ها از قوانین خاصی پیروی می کنند که باعث می شود کودک حتی در زمان عصابنیت هم حد و حدود خود را بداند. برای مثال یک خانواده کوبیدن محکم درب اتاق را رفتاری ناپسند می داند اما در خانواده ای دیگر اینطور نیست. تحقیقات نشان داده مشخص کردن انتظارات و قوانین در خانواده ها باعث می شود کودکان شدت عصبانیت خود را کنترل کنند. برای مثال از قبل با فرزند خود صحبت کنید و به او بگویید انجام هر نوع رفتار فیزیکی، توهین و یا فهش در حین عصبانیت ممنوع است.


دور کردن کودک از موقعیت

یکی از بهترین روش های کنترل خشم کودکان، این است که او را از موقعیت فعلی دور کنید. برای مثال ممکن است با یکی از دوستان یا اقوام همسن و سن سال خود دعوا کرده باشد. در چنین موقعیت هایی باید او را از طرف مقابل دور کنید تا آسیبی به وی نرساند.


با کودک خود همراه نشوید!

حقیقت این است که خشم کودکان در بسیاری از موارد والدین را هم عصبانی می کند. اما این موضوع نباید موجب همراه شدن آن ها با فرزندشان شود. برای مثال اگر عصبانیت کودکتان طولانی شده و دیگر از نظر ذهنی توان مقاومت در برابر این شرایط را ندارید، نباید به تنبیه فیزیکی رو بیاورید.


پیشنهاد ما این است که در این حالت خشم خود را با روش های دیگری مانند سخت گیری نشان دهید. مثلا فرزندتان را به اتاق خوابش بفرستید و از او بخواهید تا مدتی در آن جا بماند. بعد از آرام شدن جو نیز درباره مشکلات و خشم ایجاد شده صحبت کنید.


در مورد احساسات صحبت کنید

فضایی مناسب در خانه ایجاد کنید تا کودک بدون هیچ واهمه ای درباره احساسات خود صحبت کند. گفت و گو درباره احساسات باعث می شود کودک، رفتارهای خود را بهتر کنترل کند. در چنین موقعیت هایی لازم است شما نیز با فرزند خود همراهی کنید تا او بدون نگرانی از عکس العمل شما درباره احساسات خود صحبت کند.


خودتان یک الگوی خوب برای فرزندتان باشید

یک ضرب المثل قدیمی می گوید کودکان دقیقا همان کسی می شوند که والدینشان هستند! این موضوع هیچ استثنایی ندارد؛ زیرا شما بزرگ ترین الگوی فرزند خود هستید. پس بهتر است از همان خردسالی روش های مقابله با خشم را به کودک خود بیاموزید.


گاهی او را با عواقب رفتار خود مواجه کنید!

یکی از راهکارهای دیگری که می توانید از آن برای کنترل خشم در کودکان استفاده کنید، تنبیه یا تشویق است. برای مثال اگر فرزندتان خشمگین شد و به خوبی توانست خود را کنترل کند او را با روش های گوناگون تشویق کنید. اما اگر بعد از بروز خشم و عصبانیت هیچ کنترلی روی رفتار خود نداشت او را تنبیه کنید. به خاطر داشته باشید منظور ما از تنبیه، برخورد فیزیکی نیست. بلکه باید از طریق شیوه های دیگی مانند دور کردن او از موقعیت، انجام کارهای خانه، تمیز کردن اتاق و غیره این کار را انجام دهید

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری


#02177955526


#02177845868


#09350633778


فرزندپروری


این مطلب توسط تیم مرکز آمین و دکتر فتانه محمدی تهیه شده است : 


مغز نوجوانان زمان شنیدن انتقادات مادرانه تعطیل میشود. 

دانشمندان آمریکایی دریافتند نواحی از مغز نوجوانان هنگامی که آن‌ها از جانب مادرانشان مورد انتقاد قرار میگیرند، غیرفعال شده و آن‌ها به شیوه‌ای بسیار عاطفی به این انتقادها واکنش نشان میدهند و در تنش بین نوجوانان و والدین، نوجوانان در این میان تقصیری ندارند.

درک بهتر واکنشهای فرزندان به انتقاد والدین میتواند دیدگا‌ه‌هایی برای تعدیل ‌کردن اثرات رفتار نوجوان بر روی والدین ارائه دهد. این موضوع میتواند به رشد رفتاری فرزندان کمک و در بسیاری از موارد از بروز مشاجرات جلوگیری کند.

 

شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین

آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان۸۳_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778